בשנת 2002, עמיר ברסקי, פסיכולוג משפחתי וחינוכי ומטפל ומדריך משפחתי, יזם פרוייקט ניסויי של טיפול משפחתי בית-ספרי (טמב"ס) בקריית חינוך "דרור". במשך השנים הפרוייקט התפתח והתרחב למספר בתי-ספר נוספים באזור ("בכר רוסו" בצור משה, "אור השרון" בתנובות). 

הרעיון המרכזי הוא לתת להורים, לתלמידים ולמערכת הבית-ספרית כלים טובים יותר להתמודדות עם קשיים מעבר לטיפול הניתן בדרך כלל בבית-הספר. הנסיון מלמד שכאשר הילד לבדו מטופל, לעיתים קרובות אין בכך די, בעיקר כאשר מקור הבעיות הוא בבית. טיפול משפחתי תופס את המשפחה כיחידה המכילה קשרי גומלין והשפעה הדדית חזקים בקרב חבריה. כוח זה שלעיתים גורם לקשיים עבור בני משפחה, מהווה מנגד מוקד חיוני לריפוי וצמיחה. הטיפול המשפחתי מכוון להעלאת תחושת הערך של המשפחה, אשר בתורה עשויה להשפיע באופן חיובי על כלל בני המשפחה בדרכים שטיפול פרטני בילד לא יכול להשיג מעצם הגדרתו. 

בית-הספר במהותו אינו ערוך לספק טיפול מעמיק ומתמשך לילד ולמשפחתו, כפי שנדרש במקרים מסויימים. הפרויקט הנוכחי מגדיל את המשאבים לטיפול ונותן מענה גם לילד וגם למשפחתו. 
הטיפול בעזרת פסיכולוג משפחתי נותן מענה למגוון קשיים שאינם נובעים בהכרח מקשיים חינוכיים, כולל קשיי התאקלמות, ליקויי למידה וקשיים רגשיים והתנהגותיים הקשורים לאלימות, אובדן בני משפחה, התנהגויות סיכון, איומי התאבדות, משברים משפחתיים, גירושין, ועוד. 
 

פסיכולוג משפחתי: כיצד משבר משפחתי משפיע על הילד?

כאשר משפחה נצבת בפני קשיים משמעותיים, ההשפעה על הילד משתקפת תכופות בתפקודו (ההתנהגותי או הלימודי) בבית-הספר. מצד שני, כאשר ילד סובל מקשיים בבית-הספר (למשל, לקויות למידה, בעיות חברתיות), ההשפעה החוזרת על המשפחה מאתגרת את יכולות ההתמודדות שלה עד למקום שבו עלולה להדרש התערבות מקצועית. 

לאור כל זאת, לבית-הספר יכולת מכרעת לזהות תלמידים ומשפחות אלו ולהושיט להם עזרה. בהמשך, במקרים בהם משפחות נושרות מטיפול, הקשר עם בית-הספר מאפשר ברור של הנסיבות, ולעיתים סיוע בהחזרת המשפחה לטיפול. לבסוף, ביכולתו של בית-הספר להעריך את יעילות הטיפול, דרך אבחון שיפור או הדרדרות בתפקוד התלמיד, תוך כדי ואף שנים לאחר סיום הטיפול. כל אלה מייצרים מנגנון יקר ערך של תמיכה חיצונית ומשוב לתהליך הטיפולי אשר אינו יכול להתקיים במסגרת טיפולת רגילה בקליניקה ומהווה יתרון חשוב לקיום הטיפול בתוך מסגרת בית-הספר. 

שיתוף הפעולה היעיל של הצוות הטיפולי עם צוות בית-הספר פועל גם בכיוון השני: היועצים מקבלים הדרכה כיצד לזהות ולאתר משפחות מתאימות לטיפול וכיצד להמשיך את הקשר המתאים עם המשפחות. עם זאת, הקוד האתי של שמירת הסודיות נשמר בקפדנות, ומידע מועבר מהמטפלים לבית-הספר רק באם המשפחה חתמה על טופס ויתור סודיות, או כאשר החוק מורה אחרת. 

הווצרות יחסים אמפתיים ולא-שיפוטיים בין המשפחות למטפלים במסגרת בית-הספר מוסיפה נדבך חשוב ביחסי האמון בין המשפחות לבין בית הספר, יחס המקנה אווירה חיובית בין שתי המערכות המשמעותיות והחשובות בחיי הילד – בית-הספר והמשפחה. 

התהליך הינו מערכתי ונוגע למעגלים המרכזיים בסביבת הילד, כמתואר באיור: 

באופן זה, כל המערכות יוצאות נשכרות – המערכת המשפחתית מקבלת כלים משמעותיים להבנת העולם הפנימי של הנער או הנערה וליצירת תקשורת טובה יותר איתם, התלמידים מקבלים התייחסות מעמיקה וכוללת לבעיותיהם, ואילו המערכת הבית ספרית יכולה להתרכז יותר בנושאים חינוכיים. תוצאות נוספות הינן מניעת נשירה של תלמידים, ירידה באלימות ואקלים בית ספרי טוב יותר. 

הטיפול המשפחתי הבית-ספרי מתבצע על ידי מתמחים בטיפול משפחתי שמגיעים לעבוד בבית-הספר בשעות אחר-הצהריים והערב, עם מוטיבציה גבוהה ותוך השקעה עצומה. עבודתם זוכה לבקרה והערכה על ידי צוות המדריכים במקום, כולל הדרכה חיה מול מראה חד-צדדית. 

ב-16 השנים האחרונות משפחות רבות זכו לרווח שאין שווה לו מפרוייקט חלוצי זה. אנו מקבלים פניות מארגונים חינוכיים שונים בארץ, אשר מביעים עניין ורצון להצטרף וליישם מודל זה במוסדותיהם, בין אלו מכללת גורדון בחיפה, השרות הפסיכולוגי בתל אביב, ועוד.

למידע נוסף אודות טיפול משפחתי בבתי ספר - הקליקו כאן